GetUp-YouMove! -peli (https://seppo.io/fi/) luotiin osana SASKY koulutuskuntayhtymän Liikkuva opiskelu -hanketta. Pelin tavoitteena oli sopia useaan erilaiseen oppilaitosympäristöön, liikuttaa opiskelijoita ja haastaa tietämystä terveydestä ja liikunnasta monipuolisilla kysymyksillä. Peli valmistui maaliskuussa 2019 ja ensimmäinen pilotti oli Saskyn YouMove! –viikolla 18.3.-22.3.2019.

Peliä pelataan 2-5 henkilön tiimeissä, joten tarkoituksena on lisätä ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Pelissä on erisisältöisiä monivalintatehtäviä sekä palautuksen vaativia liikunnallisia ja ohjaajan vetämiä haasteita. Etenemiseen ei kuitenkaan tarvita pistesaaliin keräämistä, eikä kaikkiin kysymyksiin vastaamista. Peli on jaettu alustalla julkisena, jolloin Seppo-lisenssin omistajat voivat halutessaan muokata sen soveltuvaksi omaan käyttöön. Pelillä on ohjaaja jokaisessa oppilaitoksessa, joiden vastuulle kuuluu tiedottaminen, esivalmistelut, opiskelijoiden ohjeistaminen ja palautettavien tehtävien arviointi. Ohjaajan ohjeet löytyvät kohdasta kuvakkeen alta "Game story and rules".  Seppo peli tarvitsee opettajakohtaisen lisenssin, jolla voi luoda tai muokata pelejä sekä lisätä peliarvioitsijoita. Kokemuksien perusteella alusta on helppo ottaa käyttöön ja pelin tekemiseen vain mielikuvitus on rajana!

Pelitarina: Kevään ensimmäinen liikuntakärpänen laskeutuu kaupunkiin. Kärpänen pörrää koko kaupungin lävitse ja jättää mennessään erilaisia tehtäviä ja haasteita selvitettäväksi, joista tavoitteena on kerätä kilvan mahtava pistesaalis! Punaiset karttakohteet sisältävät eriarvoisia apajia kerättäväksi. Matkan varrella on tiedossa aivopähkinöitä ja mutkikkaita pörräysliikkeitä, jotka vaativat tiimityötä ja kaverin tukea. Positiivinen tiimin pörräys saattaa myös tuoda lisäpisteitä. Seuraa koko kärpäsen jättämä polku ja poimi bonuksena mukaasi arvokas punainen rubiini, josta vain nopein ja nokkelin suoriutuu! Pelin voittaa tiimi, joka haalii suurimman pistesaaliin, mutta kaikille liikuntakärpäsen polkua seuranneille ja pisteitä keränneille on luvassa mahdollisuus palkintoihin!

 

seppoget.jpg

Lisätietoja ja pelin kokeiluun tarvittava pelikoodi:

Maria Lanteri, maria.lanteri@sasky.fi

Yhteystiedot

maria.lanteri@sasky.fi
SASKY koulutuskuntayhtymä

Hae tai valitse kategoria…

Et ole vielä rajannut hakutuloksia. Käytä ylläolevia valintoja rajataksesi hakua.

LIIKKUVA OPISKELU -OHJELMA ON OSA LIIKKUVA SUOMI -OHJELMAA

Liikkuva opiskelu -ohjelma on osa Antti Rinteen hallitusohjelman Liikkuva Suomi -ohjelmaa sekä Liikkuva koulu -ohjelmakokonaisuutta. Toiminnan tavoitteena on opiskelijoiden fyysisen aktiivisuuden ja opiskelukyvyn lisääminen.

Copyright 2018 © LIKES. All Rights Reserved
FIN | SWE