
Liikuntaneuvonta toisella asteella ja korkeakouluissa – Ammattiopisto Spesian malli
Ammattiopisto Spesia tarjoaa ammatillista koulutusta erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. Oppilaitoksessa opiskelee vuosittain yli 1500 opiskelijaa, ja koulutusta järjestetään 12 paikkakunnalla. Jyväskylän toimipisteessä liikunta ja hyvinvointi ovat kiinteä osa opetusta – aivan uudella tavalla.
Tukea arkeen liikkumisen avulla
Spesian opiskelijoilla on usein haasteita arjen hallinnassa, sosiaalisissa taidoissa tai mielenterveydessä. Tukitoimien tarpeisiin vastataan yksilöllisellä tuella, ja liikunnalla on tärkeä rooli osana kokonaisvaltaista hyvinvointia. Liikuntaa ei nähdä pelkästään oppiaineena, vaan sen mahdollisuuksia hyödynnetään koko arjessa: oppitunneilla, käytäväkeskusteluissa ja harrastuskokeiluissa.
Konsultoiva liikunnanopettaja osana arkea
Jyväskylän Spesiassa toimii konsultoiva liikunnanopettaja, joka osallistuu opetukseen samanaikaisopettajana eri ryhmissä. Hänen työnkuvaansa kuuluu liikuntaneuvonta, joka jatkuu opiskelijan koko opintopolun ajan. Opettaja on vuorollaan eri opetusryhmien mukana, ja tapaa yhtä ryhmää keskimäärin kerran kuukaudessa. Toiminnan alussa liikunnalliset kokeilupisteet auttavat arvioimaan opiskelijoiden kiinnostusta ja kokemuksia liikkumisesta.
Yksilölliset ja joustavat polut
Liikuntaneuvonta suunnitellaan ryhmäkohtaisesti, mutta pienet ryhmäkoot mahdollistavat yksilöllisen huomioimisen. Toiminta painottuu myönteisiin kokemuksiin ja matalan kynnyksen osallistumiseen – ensin voi tulla vaikka vain seuraamaan. Tavoitteena on murtaa liikuntaan liittyviä ennakkoluuloja ja tehdä liikkumisesta mukavaa ja merkityksellistä.
Liikunta näkyväksi koko opetuksessa
Spesiassa liikuntaneuvonta ei rajoitu tietyille tunneille. Liikkumisen edistäminen on osa koko opetuskulttuuria ja jokaisen opettajan asia. Näin liikkuminen ja hyvinvointi kietoutuvat osaksi kaikkea tekemistä – ei irrallisena, vaan luonnollisena osana opiskelijan arkea.
– Tässä työssä voi olla kuin joulupukki, joka tuo lahjoja, eli liikkumaan lähtemisen helpottamista. Ryhmän vastuuopettajan ei tarvitse olla ainoa liikunnan edistäjä ryhmänsä kanssa, vaan konsultoiva liikunnanopettaja voi tukea prosessin alussa tuomalla inspiraatiota, konkreettisia ideoita ja materiaaleja, joita käytetään ensin yhdessä. Myöhemmin ryhmä osaa käyttää resursseja vastuuopettajansa johdolla ilman konsultoivaa liikunnanopettajaakin, kommentoi Niko Leppä, Spesian konsultoiva liikunnanopettaja.
Artikkeli on osa Liikuntaneuvonta toisella asteella ja korkeakouluissa -juttusarjaa, jossa nostetaan esille samannimisen julkaisun esittelemiä onnistumisia ympäri Suomen. Voit tutustua oppaaseen alta.
Katso uusimmat ideamme!

Liikettä ja toiminnallisuutta opetukseen -vinkkivihko

Opiskele, liiku ja palaudu -pöytäkolmiot

Liikuntaneuvonta toisella asteella ja korkeakouluissa – Ammattiopisto Spesian malli
