
Ulkomaalaistaustaiset ja toimintarajoitteiset huomioiva liikkumisen edistäminen
Osana Smart Moves -hanketta järjestettiin syksyllä 2024 kaksi työpajaa sekä kysely ulkomaalaistaustaisten ja toimintarajoitteisten toisen asteen opiskelijoiden kanssa toimiville ammattilaisille (n=27). Myös ulkomaalaistaustaisten ja toimintarajoitteisten toisen asteen ikäisten nuorten (n=40) näkemyksiä kuultiin neljässä eri nuorten lähikohtaamisessa alkuvuonna 2025. Näiden pohjalta Smart Moves -hankkeessa muodostettiin kuusi kulmakiveä liikkumisen edistämiseen.
Tutustu kulmakiviin tarkemmin Smart Movesin verkkosivuilla!
1. Liikkumisen edistäminen edellyttää ammattilaisten aktiivisuutta ja vastuuta
Johdon tuki on välttämätöntä liikkumista edistävälle toimintakulttuurille. Liikkumisen edistämiseksi opettajat kaipaavat henkilöstö-, tila- ja välineresursseja. Vahvan toimintakulttuurin juurtumiseksi tarvitaan vastuuhenkilö tai -tiimi, mutta liikkumisen edistämisen tulee olla koko henkilöstön yhteinen tavoite.
Opiskelijat eivät välttämättä tiedä, miten lisätä liikettä opiskelupäivään. Henkilöstön rooli on luoda edellytykset liikkumiselle ja paikallaanolon tauottamiselle, ja opiskelijoiden vastuulla on osallistua. Opiskelijoiden mukaan liikkumista tukevat mm. mieluisa toiminta, liikkumiseen kannustavat tilat, välineet ja vähäisempi ruutuaika.
2. Liikkumiseen osallistumisen tulee olla helppoa
Liikkumisen edistämisen tulee olla saavutettavaa ja esteetöntä. Opiskelijoiden moninaiset tarpeet vaativat joustavaa yksilöllisyyden huomioimista. Osa opiskelijoista hyötyisi erityisesti matalan kynnyksen, yksinkertaisesta ja opiskelupäivään integroidusta liikkumisesta.
3. Opettajien liikkumisen edistämisen tietoja ja taitoja tulee vahvistaa
Ammattilaisten mukaan johdolle ja henkilöstölle tulisi järjestää verkostotapaamisia ja koulutuksia liikkumisen edistämisestä, opetuksen toiminnallistamisesta sekä ulkomaalaistaustaisuuden, kulttuuristen tekijöiden ja toimintarajoitteiden huomioimisesta liikkumista edistävän toimintakulttuurin luomisessa.
4. Opiskelijoita on muistutettava liikkumisen merkityksestä
Opiskelijat kokevat, että ammattilaisten ohjaus ja kannustus sekä tieto liikkumisen merkityksestä hyvinvoinnille ja oppimiselle auttavat heitä liikkumaan.
5. Liikkumisen edistämisen materiaalin on oltava selkokielistä, visuaalista ja konkreettista
Tehtävän ja aiheen ymmärtäminen on opiskelijoiden osallistumisen lähtökohta. Opettajat kaipaavat valmiita ideoita, helppoja materiaaleja ja sovellettavia tehtäviä. Materiaalien tulee olla selkokielisiä, konkreettisia ja visuaalisia, ja tehtävien tulee mahdollistaa opiskelijoiden autonomia.
6. Turvalliseen ilmapiiriin on panostettava
Joidenkin opiskelijoiden mielenterveys- tai neuropsykiatriset haasteet tai aiemmat ikävät kokemukset voivat vaikeuttaa ryhmätoimintaan osallistumista. Myönteinen ja turvallinen ilmapiiri on edellytys osallistumiselle, ja siihen tulee panostaa oppilaitoksissa. Liikkuminen ja toiminnallisuus edistävät vuorovaikutusta ja hyvää ilmapiiriä, ja niiden rakentamiseen tarvitaan sekä henkilöstön että opiskelijoiden panosta.
Lataa idean materiaalit!
Kuusi kulmakiveä löydät myös pdf-muodossa!
Kulmakivet liikkumisen edistämiseen-
Yhteystiedot
- Nimi: Teea Mäkinen
- Yksikkö / yhteistyökumppani: Smart Moves -hanke / UKK-instituutti
- Sähköposti: teea.makinen@ukkinstituutti.fi
Katso uusimmat ideamme!

Ulkomaalaistaustaiset ja toimintarajoitteiset huomioiva liikkumisen edistäminen

Liikuntaneuvonta toisella asteella ja korkeakouluissa – Saimaan ammattiopiston malli

Opiskelijat mukaan aktiivisten opiskelumatkojen edistämiseen
