Organisering av verksamheten utvecklingsarbetets kärna

Organisering av verksamheten betyder genomförande av Studier i rörelse-verksamheten vid läroanstalten. Syftet är att åstadkomma en strukturerad och koordinerad verksamhet där alla har tydliga roller och ansvar. Läroanstaltens ledning och det team som styr den praktiska verksamheten spelar en särskilt viktig roll i organiseringen av verksamheten för att genomförandet inte ska falla på en enda person. Det lönar sig att redan från början planera och utveckla verksamheten tillsammans med studerandena.

Opiskelijat seisomapisteillä luokassa.

Mot en mer aktiv studiedag – förutsättningar för att lyckas

  • Studier i rörelse-verksamheten koordineras av ett mångprofessionellt team (t.ex. lärare och icke-undervisande personal, studerande, ledningen, yrkesutbildade inom elev- och studerandevården).
  • Läroanstaltens ledning stöder teamet (till exempel resurser)
  • Teamet har ett gemensamt mål och de centrala uppgifterna/ansvaren/rollerna har fastställts.
  • Motiveringar till Studier i rörelse-verksamheten har tagits fram och studerandena samt personalen informeras om dem.
  • Studerandena deltar i planeringen, genomförandet och utvärderingen av verksamheten.
  • Opiskelijat ovat mukana toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. 
  • Teamet följer regelbundet upp verksamheten och dess resultat.
  • Studier i rörelse-verksamheten har antecknats i läroanstaltens verksamhets- eller välfärdsplan.

Kommunikationstips för läroanstalter

Effektiv kommunikation är nyckeln till att främja fysisk aktivitet och välmående i läroanstalter. Med följande tips kan ni stärka er kommunikation:

  • Tydliga mål och budskap:
    • Definiera vad ni vill uppnå med att främja fysisk aktivitet och kommunicera dessa mål tydligt till hela gemenskapen.
  • Resurser och ansvar:
    • Utse en person eller ett team som ansvarar för kommunikationen.
    • Se till att det finns tillräckligt med tid och resurser för kommunikation.
  • Kommunikation via flera kanaler:
    • Använd olika kommunikationskanaler, såsom e-post, intranät, sociala medier, anslagstavlor, utrop, evenemang, skolans webbplats och direktkontakt, för att nå alla målgrupper.
  • Deltagande kommunikation:
    • Involvera studerande och personal i planeringen och genomförandet av kommunikationen. Detta ökar engagemanget och förstärker känslan av gemenskap.
  • Regelbunden kommunikation:
    • Håll kommunikationen aktiv och aktuell. Informera regelbundet om kommande evenemang, framgångar och aktuella frågor.
    • En årsklocka kan underlätta planeringen.
  • Dela positiva exempel:
    • Lyft fram framgångshistorier och goda exempel från läroanstalten. Detta motiverar andra att delta och ta till sig nya metoder.
    • Dela också goda metoder med andra, såsom idébanken för Studier i rörelse, andra läroanstalter eller till exempel kommunen.
    • Utnyttja också andras goda idéer.
  • Använd visuella element:
    • Använd bilder, videor och infografik i er kommunikation. Visuellt innehåll fångar uppmärksamheten och gör budskapet lättare att förstå.
  • Feedback och utveckling:
    • Samla in feedback om kommunikationen och dess effekter. Utnyttja data om kommunikationens effekter och utveckla verksamheten baserat på feedback för att bättre möta gemenskapens behov.