Liikkuvan opiskelun ABC

Näin käynnistät ja kehität Liikkuva opiskelu -toimintaa

Toimintakulttuurin muutokseen tähtäävä kehittämistyö ei tapahdu hetkessä, vaan se edellyttää pitkäjänteisyyttä. Lähde liikkeelle huomaamalla ja vahvistamalla jo olemassa oleva hyvä toiminta, kokeile vähitellen uusia toimintatapoja ja kehitä niitä edelleen. Etene pienin askelin kohti liikkuvampaa opiskelupäivää – uusien toimintatapojen tavoitteena on lisätä opiskelijoiden hyvinvointia.  

Liikkuva opiskelu luokassa

Liikkumalla aktiivisuutta ja opiskelukykyä

Liikkuvassa opiskelussa liikkumisella tarkoitetaan kaikkea fyysistä aktiivisuutta. Tavoitteiden toteuttamiseksi oppilaitoksissa kehitetään aktiivisuutta tukevaa toimintakulttuuria ja lisätään opiskeluyhteisön liikkumismahdollisuuksia kaikkialla, ei vain liikuntatunneilla. Jokainen oppilaitos kehittää aktiivista toimintakulttuuria omalla tavallaan. Toiminnan erityinen kohderyhmä on terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat opiskelijat. Liikkumisen lisääminen ja paikallaanolon tauottaminen ovat keinoja tukea opiskelijoiden opiskelukykyä ja tulevaa työkykyä sekä koko opiskeluyhteisön hyvinvointia.

Tukimateriaaleista työkaluja liikkumisen lisäämiseen Avautuu uuteen ikkunaan

Aktiivisen opiskelupäivän hyödyt

  • Hyvä opiskelukyky vahvistaa oppimista 
  • Osallisuus ja yhteisöllisyys lisääntyvät
  • Viihtyminen ja kiinnittyminen opiskeluyhteisöön vahvistuvat 
  • Istumisen ja paikallaanolon terveydelle haitalliset vaikutukset vähenevät 
  • Opiskelijoiden oman hyvinvoinnin ja työkyvyn ylläpitämiseen liittyvät tiedot ja taidot vahvistuvat 
  • Toiminta tukee parhaimmillaan myös henkilöstön hyvinvointia 

Ideoita aktiivisempiin opiskelupäiviin Avautuu uuteen ikkunaan

Nykytilan arviointi lähtökohtana toiminnan kehittämiselle

Nykytilan arviointi on työkalu oppilaitoksille ja korkeakouluille Liikkuva opiskelu -toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Opiskelijoita kannustetaan mukaan toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Nykytilan arviointi opiskelijoille on opiskelijoiden osallisuutta tukeva työkalu.

Nykytilan arviointi -työkalu oppilaitoksille

Nykytilan arviointi -työkalu opiskelijoille

 

Toiminnan organisointi kehittämisen ytimessä 

Toiminnan organisointi tarkoittaa Liikkuva opiskelu -toiminnan järjestämistä oppilaitoksessa. Tavoitteena on jäsentynyt ja koordinoitu toiminta, jossa kaikilla on selkeät roolit ja vastuut.

Vinkkejä toiminnan organisointiin

Oppimisen tukeminen liikkumisen avulla

Liikkumisen tuominen osaksi opetustilanteita on oleellinen osa Liikkuva opiskelu -toimintaa. Tavoitteena on oppimisen tukeminen liikkumisen ja toiminnallisuuden avulla.

Oppimisen tukeminen liikkumisen ja toiminnallisuuden avulla

Rakenteet mahdollistamaan Liikkuva opiskelu -toimintaa

Oppilaitoksen rakenteilla, välineillä ja olosuhteilla on tärkeä merkitys Liikkuva opiskelu -toiminnan mahdollistajina.

Vinkkejä rakenteiden ja olosuhteiden kehittämiseen

Yhteistyöllä laajuutta toimintaan

Liikkuva opiskelu -toiminnan ympärille kannattaa rakentaa yhteistyöverkosto. Tavoitteena on yhteisen ymmärryksen ja tietoisuuden lisääminen oppilaitoksessa sekä mahdollisuuksien avaaminen myös oppilaitoksen ulkopuolelle aktiivisemman toimintakulttuurin kehittämiseksi. 

Vinkkejä yhteistyön kehittämiseen

Toiminnan juurruttaminen ja vakiinnuttaminen

Liikkuvan opiskelu -toiminnassa on valtakunnallisia verkostoja, seminaareja ja tapahtumia,

Tutustu verkostoihin ja tapahtumiin