Liikkuvan opiskelun ABC
Näin käynnistät ja kehität Liikkuva opiskelu -toimintaa
Toimintakulttuurin muutokseen tähtäävä kehittämistyö ei tapahdu hetkessä, vaan se edellyttää pitkäjänteisyyttä. Lähde liikkeelle huomaamalla ja vahvistamalla jo olemassa oleva hyvä toiminta, kokeile vähitellen uusia toimintatapoja ja kehitä niitä edelleen. Etene pienin askelin kohti liikkuvampaa opiskelupäivää – uusien toimintatapojen tavoitteena on lisätä opiskelijoiden hyvinvointia.
Liikkumalla aktiivisuutta ja opiskelukykyä
Liikkuvassa opiskelussa liikkumisella tarkoitetaan kaikkea fyysistä aktiivisuutta. Tavoitteiden toteuttamiseksi oppilaitoksissa kehitetään aktiivisuutta tukevaa toimintakulttuuria ja lisätään opiskeluyhteisön liikkumismahdollisuuksia kaikkialla, ei vain liikuntatunneilla. Jokainen oppilaitos kehittää aktiivista toimintakulttuuria omalla tavallaan. Toiminnan erityinen kohderyhmä on terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat opiskelijat. Liikkumisen lisääminen ja paikallaanolon tauottaminen ovat keinoja tukea opiskelijoiden opiskelukykyä ja tulevaa työkykyä sekä koko opiskeluyhteisön hyvinvointia.
Aktiivisen opiskelupäivän hyödyt
- Hyvä opiskelukyky vahvistaa oppimista
- Osallisuus ja yhteisöllisyys lisääntyvät
- Viihtyminen ja kiinnittyminen opiskeluyhteisöön vahvistuvat
- Istumisen ja paikallaanolon terveydelle haitalliset vaikutukset vähenevät
- Opiskelijoiden oman hyvinvoinnin ja työkyvyn ylläpitämiseen liittyvät tiedot ja taidot vahvistuvat
- Toiminta tukee parhaimmillaan myös henkilöstön hyvinvointia
Nykytilan arviointi lähtökohtana toiminnan kehittämiselle
Nykytilan arviointi on työkalu oppilaitoksille ja korkeakouluille Liikkuva opiskelu -toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Opiskelijoita kannustetaan mukaan toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Nykytilan arviointi opiskelijoille on opiskelijoiden osallisuutta tukeva työkalu.
Nykytilan arviointi -työkalu oppilaitoksille
Nykytilan arviointi -työkalu opiskelijoille
Toiminnan organisointi kehittämisen ytimessä
Toiminnan organisointi tarkoittaa Liikkuva opiskelu -toiminnan järjestämistä oppilaitoksessa. Tavoitteena on jäsentynyt ja koordinoitu toiminta, jossa kaikilla on selkeät roolit ja vastuut.
Oppimisen tukeminen liikkumisen avulla
Liikkumisen tuominen osaksi opetustilanteita on oleellinen osa Liikkuva opiskelu -toimintaa. Tavoitteena on oppimisen tukeminen liikkumisen ja toiminnallisuuden avulla.
Rakenteet mahdollistamaan Liikkuva opiskelu -toimintaa
Oppilaitoksen rakenteilla, välineillä ja olosuhteilla on tärkeä merkitys Liikkuva opiskelu -toiminnan mahdollistajina.
Yhteistyöllä laajuutta toimintaan
Liikkuva opiskelu -toiminnan ympärille kannattaa rakentaa yhteistyöverkosto. Tavoitteena on yhteisen ymmärryksen ja tietoisuuden lisääminen oppilaitoksessa sekä mahdollisuuksien avaaminen myös oppilaitoksen ulkopuolelle aktiivisemman toimintakulttuurin kehittämiseksi.
Toiminnan juurruttaminen ja vakiinnuttaminen
Liikkuvan opiskelu -toiminnassa on valtakunnallisia verkostoja, seminaareja ja tapahtumia,