Sedun liikkuva pakopeli liikuttaa kehoa ja mieltä
Idea pakopelistä sai alkunsa, kun Sedu liikkeessä -hankkeen toimijat ryhtyivät 1,5 vuotta sitten pohtimaan, miten opiskelijoita saataisiin tekemään enemmän yhdessä ja aktivoitumaan. Päädyttiin kokeilemaan liikkuvaa pakopeliä.
Liikkuvan pakopelin voi kasata lähes minne vain. Peli sisältää neljä tehtäväpistettä, joiden suorittamiseen menee yhteensä noin 20–30 minuuttia. Peli soveltuu pelattavaksi parhaiten neljän opiskelijan ryhmissä, mutta pelaaminen onnistuu tarvittaessa myös 3–6 hengen voimin. Siirtyminen pisteeltä toiselle voidaan tehdä erilaisin ja hauskoin tavoin, kuten rapukävelemällä tai pupuloikkien.
– Tavallisiin pakopeleihin verrattuna pisteiden tehtävät ovat hieman liikunnallisempia. Esimerkiksi porras portaalta -pisteellä opiskelijat kasaavat koodin, joka on sijoitettu portaisiin, eli opiskelijat joutuvat kävelemään portaita ylös ja alas useaan kertaan, kertovat Sedun amiskoutsi Jonna Shemeikka ja Sedu liikkeessä -hankkeen projektikoordinaattori Pirjo Kenkkilä.
Seinäjokinen yritys Pakopeli Findout suunnitteli pelin oppilaitokselle, ja opiskelijat esitestasivat pelin ennen sen käyttöönottoa. Pakopelistä on tullut tykätty, ja uusia pakopelejä mietitään jo lisää.
– Pakopelit ovat matalan kynnyksen hauskanpitoa, ja pelin aikana opiskelijakavereista löytyy uusia puolia ja uusia ystäviä. Arviolta 99 prosenttia opiskelijoiden palautteesta on ollut positiivista, Shemeikka ja Kenkkilä iloitsevat.
Sedussa on sittemmin koulutettu Sedu liikkeessä -hankkeen henkilöstön tueksi henkilöstöä ja opiskelijoita vetämään pakopelejä, jotka ovat olleet innolla mukana pelin järjestelyissä.
-
Yhteystiedot
- Nimi: Amiskoutsi Mariella Tammela
- Yksikkö / yhteistyökumppani: Sedu liikkeessä -hanke
- Sähköposti: mariella.tammela@sedu.fi