
Liikenneraati-työpaja: Opiskelijat vaikuttamaan!
Mistä Liikenneraati-työpajassa on kyse?
Liikenneraati-työpajaan osallistuvat opiskelijat kuvaavat ja kirjaavat ylös kävellen ja pyörällä liikkumiseen sekä liikenneturvallisuuteen liittyviä havaintojaan opiskelumatkansa varrelta. Havainnot kootaan yhteen ja niistä työstetään kooste, joka voidaan tarvittaessa lähettää tiedoksi kaupunki- ja liikennesuunnitteluun.
Työpaja soveltuu joustavasti eri koulutusalojen tarpeisiin: sen voi toteuttaa esimerkiksi terveystiedon, yhteiskuntaopin, ympäristötiedon, kestävän kehityksen tai liikennekasvatuksen tunneilla.
Kenelle työpaja on suunnattu?
- Liikenneraati on suunnattu toisen asteen opiskelijoille.
- Liikenneraadin voi toteuttaa joko opettajan johdolla osana opetusta tai itsenäisenä projektina, jolloin opiskelijat voivat työskennellä myös pienryhmissä.
- Liikenneraadille (tai jokaisella pienryhmälle) olisi hyvä nimetä pääkirjurina toimiva vastuuhenkilö. Osallistujilla ei tarvitse olla ennakkotietoa liikenneasioista.
- Liikenneraatiin voi kutsua mukaan yhteistyötahoja. Yhteistyökumppaneiden osallistuminen työpajaan tuo arvokasta asiantuntemusta, mahdollistaa nuorten ideoiden huomioimisen paikallisessa päätöksenteossa ja edistää yhdessä turvallista ja kestävää opiskelumatkaliikennettä. Mukaan voidaan pyytää esimerkiksi oppilaitoksen opetus- ja muuta henkilökuntaa, pyöräilyjärjestön tmv. edustajia, kunnan liikennesuunnittelijoita ja päätöksentekijöitä tai vaikka poliisi.
Työpajan roolit ja vastuut
- Opettaja / työpajan ohjaaja: vastaa työpajan suunnittelusta, aikataulutuksesta ja toteutuksesta sekä ohjaa opiskelijoiden työskentelyä.
- Opiskelijat: Havainnoivat opiskelumatkan olosuhteita painottaen kävelyn ja pyöräilyn edistämistä sekä liikenteen turvallisuutta. Opiskelijat kirjaavat havaintonsa sekä osallistuvat aktiivisesti keskusteluihin ja mahdollisten ratkaisuehdotusten ideointiin.
- Yhteistyökumppanit (esim. liikennesuunnittelijat, poliisi, pyöräilyjärjestöjen edustajat): Tarjoavat asiantuntemusta, vastaavat opiskelijoiden kysymyksiin ja antavat näkökulmia turvallisen ja kestävän liikenneympäristön kehittämiseen.
Rakenne ja eteneminen
- Johdanto ja tavoitteiden esittely (15 -20 min)
- Opiskelumatkan olosuhteiden havainnointi (30–45 min)
- Havaintojen kokoaminen ja analysointi (20–30 min)
- Ratkaisuehdotusten ideointi ja keskustelu (20–30 min)
- Loppuyhteenveto ja jatkotoimet (10–15 min)
Voit lukea tarkemmin rakenteesta ja sen sisältämistä tehtävistä jutun materiaaleissa olevasta pdf-tiedostosta. Tiedostossa on myös valmis lista olosuhteiden havainnointiin, eli mitä asioita olisi hyvä tarkastella.
Tulosten hyödyntäminen
- Raportointi ja dokumentointi: Koostetaan työpajassa esiin nousseet havainnot ja parannusehdotukset kirjalliseksi raportiksi, joka jaetaan osallistujille ja mahdollisille yhteistyötahoille.
- Vaikuttaminen oppilaitoksen ja paikallisen yhteisön tasolla: Työpajan tulokset voidaan välittää oppilaitoksen johdolle, opiskelijakunnalle ja nuorisovaltuustolle, mikä antaa heille mahdollisuuden edistää liikenneturvallisuuteen ja kestävään liikkumiseen liittyviä kehitystoimenpiteitä oppilaitoksessa ja sen ympäristössä.
- Yhteistyö kunnan ja liikennesuunnittelun kanssa: Tulokset ja opiskelijoiden parannusehdotukset voidaan jakaa kunnan liikennesuunnittelijoille tai paikallisille liikenneturvallisuudesta vastaaville tahoille.
- Tiedon jakaminen opiskelijoille ja vanhemmille: Työpajan tuloksista voidaan tiedottaa myös laajemmalle opiskelijakunnalle ja heidän vanhemmilleen esimerkiksi oppilaitoksen viestintäkanavien kautta.
- Jatkuvan kehitystyön tukeminen: Tulokset voidaan liittää osaksi oppilaitoksen kestävän kehityksen ohjelmaa tai liikennekasvatusta, jolloin ne muodostavat pohjan jatkuvalle kehitystyölle oppilaitoksen liikenneympäristön parantamiseksi.
Lataa idean materiaalit!
Katso uusimmat ideajuttumme

Liikenneraati-työpaja: Opiskelijat vaikuttamaan!

Jumppaa aivoille – Aivojumppavideot tauottamaan oppimista!

Hiihtolomaillaan! Tulostettava bingo mukaan hiihtolomalle
