Let’s Move It – Motivoinnin ABC -materiaalit
Motivoivan vuorovaikutuksen perusteet
1. Motivaatiota ei voi kaataa toiseen ulkoapäin
Motivoivassa vuorovaikutuksessa autetaan nuorta tunnistamaan motivaation siemeniä omassa itsessään. Tavoitteena on, että nuori löytää omat syynsä muutokseen. Tällöin hän toimii ja puhuu itse muutoksen puolesta.
2. Tee yhteistyötä ja tarjoa vastuuta
Kun ohjaaja auttaa nuorta muutoksessa, hän tekee yhteistyötä nuoren kanssa eikä painosta tai pakota häntä. Ohjaaja osoittaa olevansa kiinnostunut ohjattavan ajatuksista ja auttaa nuorta kulkemaan kohti arjen muutosta. Lopulta vastuu muutoksesta on aina ohjattavalla. Ohjaajan vastuulla on tarjota muutoksen työvälineitä ja tukea.
3. Lähde voimavaroista ja vahvuuksista, älä virheistä tai ongelmista
Kun ohjaus keskittyy vahvuuksien tunnistamiseen sekä pystyvyyden ja osaamisen tunteiden vahvistamiseen, se toimii paremmin kuin ongelmiin keskittyvä ohjaus. Kun nuoreen on valettu luottamusta omiin kykyihin ja annettu konkreettisia keinoja, hän todennäköisemmin yrittää muutosta. Auta nuorta asettamaan omat, sopivan kokoiset tavoitteensa muutokselle.
4. Muutos on prosessi – pikaratkaisut eivät kanna pitkälle
Kun nuorta autetaan elämäntapamuutokseen, ohjaajan tiedostamattomana tavoitteena saattaa olla mahdollisimman pikaisten tulosten ja välittömän muutoksen saavuttaminen. Tällaiset tavoitteet heijastuvat ikävällä tavalla keskustelun tunnelmaan. Tavoitteena tulisikin olla se, että nuori pohtii aidosti muutoksen mahdollisuutta ja tunnustelee itselleen sopivia vaihtoehtoisia keinoja. Tällainen lähestymistapa luo avoimen ilmapiirin. Prosessi voi olla pitkä, eikä siinä kannata olla kärsimätön.
5. Hyväksyntä ja myötätunto sulattavat vastarinnan
Vuorovaikutustilanteessa on hyvä asettua ohjattavan asemaan. Jos nuorta lähestyy tuomitsemalla tämän epäterveellisiä valintoja, hän saattaa vetäytyä ja lopettaa yhteistyön ohjaajan kanssa. Siksi hyväksyntä on äärimmäisen tärkeää. Väittely ajaa poteroihin, kun taas yhteistyö vie kohti ratkaisuja.
6. Muutosmotivaation herättely ja tavoitteellinen tukeminen
Ohjauksen tavoitteena on siis herättää ohjattavan kiinnostus oman liikunnallisen tilansa kohentamiseen. Kiinnostuksen voi herättää pohtimalla esteitä muutoksen tiellä sekä kokeilemalla itselle sopivia tapoja ylittää näitä esteitä. Painostamista ja tyrkyttämistä on syytä välttää. Eteneminen pienin askelin kohti tavoitetta tuottaa pysyvämpiä tuloksia kuin äkilliset riuhtaisut.
Esimerkkivideot
Saman vuorovaikutustilanteen voi toteuttaa ei-motivoivasti tai motivoivasti. Kaksi videoparia alla havainnollistavat samaa tilannetta eri tyylillä toteutettuina.
Miten ohjeistan?
VIDEO: Ei-motivoiva ohjeistustyyli
VIDEO: Motivoiva ohjeistustyyli tekniikoilla
Miten annan palautetta?
VIDEO: Ei-motivoiva palautteenanto
VIDEO: Motivoiva palautteenanto tekniikoilla
Lataa idean materiaalit!
Motivoivan vuorovaikutuksen pikaopas kokoaa yhteen keinoja, joilla parannat ryhmän ilmapiiriä ja helpotat omaa työtäsi ohjaajana. Löydät myös käytännönläheisiä esimerkkitilanteita liikuntatunneilta. Tutustu, tulosta ja ota käyttöön!
Motivoivan vuorovaikutuksen pikaopas