Opiskelija VR-lasit päässään.

Opiskelupäivään liikettä ja taukoja liikunnallisilla VR-peleillä

Koulutuskuntayhtymä Omnian Leppävaaran toimipisteellä käy välituntisin kuhina, kun opiskelijat nyrkkeilevät ja pelaavat jääkiekkoa VR-lasit silmillään. Omniassa on havahduttu siihen, kuinka mahtavasti pelillisyys voi lisätä opiskelijoiden liikuntaa koulupäivän aikana.

Omniassa, etenkin Leppävaaran toimipisteellä, pelillisyyttä on ryhdytty toden teolla hyödyntämään opiskelijoiden liikunnan edistäjänä. Varsinkin VR-laseilla pelattavista liikunnallisista peleistä on tullut opiskelijoiden keskuudessa supersuosittuja. Hyvinvointikoordinaattori Pia Hutri ja kirjastovirkailija Marko Leppinen kertovat, että idea liikunnallisista peleistä syntyi täysin sattumalta.

– Olimme jo aiemmin Markon kanssa tehneet yhteistyötä pelien parissa. Ryhdyimme sitten sattumalta miettimään, voisiko liikunnanopettaja ja kirjastovirkailija yhdistää osaamisensa siten, että tuloksena olisi lisää liikuntaa osaksi koulupäiviä. Niinhän siinä sitten kävi, ja idea muotoutui VR-lasien ja liikunnallisten pelien ympärille, kertoo Pia Hutri.

Idean synnyttyä koululle hankittiin VR-laseille soveltuvia ilmiaisia ja maksullisia liikuntapelejä Liikkuva opiskelu -hankerahalla. VR-lasit koululle oli hankittu jo aiemmin toista tarkoitusta varten.

Aluksi opiskelijat kävivät kerran viikossa pelivälitunneilla, joilla VR-pelaamista sai testata. Pelit kuitenkin kerryttivät suosiotaan ja toimintaa haluttiin laajentaa. Nyt pelipiste sijaitsee Omnian kirjastossa ja on opiskelijoiden käytössä jatkuvasti. Opiskelijat pelaavat pelejä välitunneilla, hyppytunneilla ja jopa koulupäivän jälkeen.

– Olemme innostaneet opiskelijoita kokeilemaan pelejä erilaisten kilpailuiden ja turnauksien avulla. Meillä on ollut käytössä esimerkiksi kuukausittainen kilpailu, jossa parhaat pisteet kerännyt on voittanut itselleen leffaliput, kertoo Leppinen.

Opiskelija pelaa VR-laseilla.

Pelatessa tulee hiki!

Omniassa on huomattu, että pelien pelaaminen todella liikuttaa nuoria. Hutri kertoo, että pelejä kohtaan on usein turhia ennakkoluuloja, etenkin aikuisilla. Pelillisyydestä tulee mieleen tietokoneen edessä istuminen, ja tiukassa istuvia asenteita on vaikeaa muuttaa.

– Omnian Liikkuva opiskelu -VR-pelit ovat kuitenkin kaikkea muuta kuin istumista. Pelatessa sykkeet nousevat ja hiki nousee ihan taatusti pintaan. Eikä pelatessa tavallaan edes tajua liikkuvansa! Mittasimme kerran erään opiskelijan sykkeitä pelin aikana, ja ne vastasivat kuormittavan liikuntasuorituksen tasoa, Hutri iloitsee.

Leppinen lisää, että pelivalikoimasta löytyy myös matalan kynnyksen vaihtoehtoja, joissa peliä pelataan istualtaan vain käsiä käyttäen. Suurin osa peleistä on kuitenkin seisaaltaan pelattavia, mikä tekee niistä varsin hyviä taukoliikuttajia. Leppinen ja Hutri kertovatkin, että lyhyet pelit soveltuvat terveyttä edistäväksi taukoliikunnaksi ja pidemmät pelit puolestaan pidemmiksi liikuntahetkiksi.

– Opiskelijoiden ehdoton suosikki on ollut nyrkkeilypeli, jossa mätkitään kuvitteellista pelivastustajaa. Välillä peli on ollut niin suosittu, että meillä on ollut toistakymmentä opiskelijaa jonottamassa pelaamaan, Leppinen nauraa.

Lisäresurssit mielessä

Jatkossa Omnian VR-pelitoimintaa halutaan kehittää ja ennen kaikkea toiminnan resursseja lisätä. Tällä hetkellä Leppinen pyörittää pelipistettä kirjastossa muun työnsä ohella. Hutri pohtiikin, että tulevaisuudessa opiskelijat voisivat kouluttautua ottamaan vastuuta peleistä ja pelitoiminnasta.

– VR-pelien suosio on yllättänyt ja ilahduttanut. Jatkossa haluaisimme, että pelejä olisi enemmän saatavilla, sekä tarjolla useammassa paikassa, Hutri ja Leppinen toivovat.

    Yhteystiedot
  • Nimi: Hyvinvointikoordinaattori Pia Hutri
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Omnia
  • Sähköposti: pia.Hutri@omnia.fi