Tiedetorstai 2024 – tutkimuksesta käytäntöön
1. Liikkuminen opiskelupäivän aikana edistää oppimista
Liikkuvan opiskelun -henkilöstökyselyn mukaan 91 % toisen asteen oppilaitosten henkilöstöstä on sitä mieltä, että liikkuminen opiskelupäivän aikana edistää oppimista. Hyödynnä taukoliikuntakortteja opiskelupäivän aikana. Kortteja löytyy eri teemoilla ja kolmella eri kielellä!
2. Liikkuvat matematiikan tunnit
Liikkumisen lisääminen oppitunneille vaikuttaa positiivisesti oppilaiden tunneperäiseen ja sosiaaliseen kiinnittymiseen sekä oppimiseen liittyviin tunteisiin ja asenteisiin, kun oppijoiden motorinen taitotaso huomioidaan.
Tutustu Liikkuvaa matikkaa -tutkimukseen Jamk Arena Pro:sta. Yksi keino pitää yllä oppitunnin aikaista opiskeluvireyttä on toiminnallinen oppiminen. Ota käyttöön toiminnallisia tehtäviä lukion oppitunneille -materiaali, johon on koottu ideoita eri oppiaineita opettaville
Toiminnallisia tehtäviä lukion oppitunneille
3. Hyvinvoinnin puheeksi ottaminen
Liikkuvan opiskelun -henkilöstökyselyn mukaan 63 % toisen asteen henkilöstöstä on sitä mieltä, että liikkumisen ja hyvinvoinnin puheeksi ottaminen opiskelijoiden kanssa on luontevaa. Liikkumisen puheeksi ottamisen tueksi on luotu liikkumisen edistämisen mini-interventiomalli, jossa kolmen pääkysymyksen avulla lähestytään asiaa hienovaraisesti, myönteisesti ja opiskelijan autonomiaa kunnioittaen.
Tutustu mini-interventio -malliin ja nappaa vinkit työkalun käyttöön oppilaitoksen arjessa.
Liikkumisen puheeksi ottamisen malli
4. Opiskelijoiden opiskelukyvyn edistäminen
Liikkuvan opiskelun -henkilöstökyselyn (v. 2024) mukaan 41 % toisen asteen oppilaitoksista edistää suunnitelmallisesti opiskelijoiden opiskelukykyä koko opintopolun ajan. Liikkumisen vuosikello auttaa toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa sekä helpottaa pitkäjänteistä suunnittelua.
Rakentakaa teidän oma vuosikello hyödyntäen Liikkuvan opiskelun mallia!
Liikkuvan opiskelun vuosikellomalli