Liikunnan ja terveystiedon opettaja Riekkinen ei jää ihmettelemään poikkeusoloja, vaan näkee tilanteessa myös positiivisia puolia. Siilinjärven lukion 300 opiskelijaa saavat luvatun liikuntaneuvontansa.
– Lukiolaisilla voi jopa olla matalampi kynnys lähteä mukaan etäneuvontaan kuin henkilökohtaisiin tapaamisiin. Lisäksi liikuntaneuvonta räätälöidään nyt entistä paremmin asiakkaan tarpeiden mukaan, Riekkinen toteaa.
Siilinjärvellä neuvonnan tarkoitus on käydä liikunnan lisäksi läpi ravitsemusta, unta ja lepoa. Toki opiskelijalle voidaan laatia kuntosaliohjelmakin tarvittaessa.
Riekkinen kehuu, että lukiolaiset ovat ylipäätään liikuntamyönteisiä. Olosuhteiden pakosta istumista tulee kuitenkin paljon. Ergonomiaan on kiinnitetty huomiota, seisomatyöpisteitä löytyy, opettajat tauottavat tunteja ja välitunneilta löytyy pingis- ja biljardimahdollisuus, mutta istumista on silti liikaa.
Pilottilukio jo vuodesta 2017
Siilinjärven lukio on ollut Liikkuva opiskelu -pilottilukio vuosina 2017–2019. Lukio sai näiden vuosien jälkeen jatkorahoitusta, jonka yhtenä osana on yksilöllisen liikuntaneuvonnan käynnistäminen. Tavoitteena on aktivoida vähän liikkuvia opiskelijoita. Tiedottaminen neuvonnasta käynnistyi helmikuussa ja huhtikuussa oli tarkoitus aloittaa, mutta maailma näyttikin yhtäkkiä kovin erilaiselta.
– Viisi opiskelijaa on nyt varannut etävastaanottoajan. Alun perin oli tarkoitus aloittaa 4–6 opiskelijalla henkilökohtaiset tapaamiset eli tilanne näyttää hyvältä kaikesta huolimatta, sanoo Riekkinen.
Ensimmäinen varattu aika on vasta edessä eli palautetta etäneuvonnasta ei vielä ole.
Alun perin opiskelijan ja liikuntaneuvojan tapaamisia piti olla kolme huhtikuun ja toukokuun aikana. Nyt etätapaamisia voi ehkä olla enemmänkin.
Kuinka tavoittaa opiskelijat?
Liikuntaneuvonnan markkinointi opiskelijoille tapahtui sosiaalisen median ja Wilma-viestien avulla.
Riekkinen miettii, että ratkaisevaa oli ehkä se, että viesti tavoitti viimein huoltajat, jotka mahdollisesti innostivat opiskelijoita tarttumaan tilaisuuteen. Tai sitten mainos oli siinä vaiheessa jo riittävän tiivistetyssä muodossa. Tai ehkä mainonnan toistoja oli jo niin paljon, että tavoiteltu osallistujamäärä toteutui.
– Yritimme alkuun saada osallistujia myös koulun terveydenhoitajan tekemien terveystarkastusten kautta, mutta tämä ei tuottanut jostain syystä tulosta”, Riekkinen kertoo.
Ulkopuolisen toteuttajan kanssa hyvää yhteistyötä
Riekkinen arvelee, että hyvä asia on myös koulun ulkopuolinen toimija toteuttajana.
– Lukion liikuntatunnit ja opettajan neuvot eivät ehkä kiinnosta samalla tavalla kuin jonkun ulkopuolisen tahon neuvot.
Savonia Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijat tuottavat liikuntaneuvontapalvelun Siilinjärven lukiolle. Tarkemmin sanottuna toteuttajat ovat 3. vuoden fysioterapiaopiskelijoita.
Riekkinen kiittelee, että sähköinen ajanvarauspalvelu ja etäyhteydet syntyivät helposti. Hän iloitsee, että fysioterapiaopiskelijat saavat harjoitusta ja lukiolaiset saavat neuvontaa, joka on lisäksi edullista koululle.
Yhteistyö toimii mainiosti. Tavoitteena on, että yhä useampi nuori saa terveyttä edistävää ohjausta ja neuvontaa ja voi jatkossa entistä paremmin.
Teksti: Katri Klinga
Kuvat: Siilinjärven lukio
Lue lisää tarinoita
Erilaisten lasten ja nuorten huomioiminen kuntakoordinaattoritapaamisen teemana
Yli 170 lasten ja nuorten liikunnan kuntakoordinaattoria ympäri Suomea olivat viime viikolla koolla jakamassa kokemuksia liikunnallisen elämäntavan edistämisestä.
Opiskelupäivän aktivointi on henkilöstön mielestä tärkeää
Toisen asteen oppilaitosten henkilöstö kokee opiskelupäivän aktivoinnin sekä paikallaanolon määrän vähentämisen opetuksessa tarpeelliseksi. Kolme neljästä on huolissaan opiskelijoiden nykyisestä opiskelukyvystä ja myös opiskelijoiden tulevasta…
Verkostoitumisesta vahvuutta ja tukea toimintaan – Hae Liikkuva opiskelu -toimijaverkostoon!
Liikkuva opiskelu -toiminnalle tyypillistä on verkostomainen työtapa. Jo vuodesta 2020 Liikkuvassa opiskelussa on toiminut valtakunnallinen oppilaitostoimijoille suunnattu verkosto.