Strukturer möjliggör Studier i rörelse-verksamheten
Läroanstaltens strukturer, redskap och förhållanden har en stor betydelse i att möjliggöra Studier i rörelse-verksamheten. Strukturerna kan styra mot fysisk aktivitet och det är viktigt att studerandena och personalen fritt kan använda utrustningen och lokalerna. Det är viktigt att beakta likabehandling och tillgänglighet i planeringen och genomförandet av verksamhet som främjar fysisk aktivitet.
Mot en mer aktiv studiedag – förutsättningar för att lyckas
- Stödtjänster som främjar motion och välbefinnande har samlats till en tydlig helhet och de har fogats till välfärds- eller elevhälsoplanen.
- Utrymmena och redskapen kan användas för att röra på sig och återhämta sig på egen hand.
- Förhållandena och praxisen möjliggör aktiv verksamhet och minskar stillasittandet (t.ex. inredning, motionsredskap).
- Läroanstalten har en gemensam praxis eller anvisning för att föra fysisk aktivitet på tal.
- Studerande som med tanke på sin hälsa rör på sig för lite/behöver särskilt stöd erbjuds riktade tjänster (till exempel motionsrådgivning, smågruppsverksamhet).
- Studerandenas möjligheter att röra på sig bedöms ur ett jämlikhetsperspektiv.
- De studerande uppmuntras till aktiva och hållbara färdsätt under studieresan.
- Personalens fysiska aktivitet och välbefinnande stöds.
- Förutsättningarna för Studier i rörelse-verksamheten beaktas när man planerar nya inomhus- eller utomhusutrymmen vid läroanstalten eller renoverar sådana.