Työkalun avulla arvioidaan, mikä on Liikkuva opiskelu -toiminnan nykytila oppilaitoksessa. Liikkuva opiskelu -toiminnalla tarkoitetaan oppilaitoksessa tehtävää liikunnallisen toimintakulttuurin kehittämistyötä.
Liikkuva opiskelu -ohjelman johtavalla asiantuntijalla Pekka Tiitisellä on vankka kokemus Nykytilan arvioinnin hyödyntämisestä oppilaitoksessa. Tiitinen on toiminut useamman vuoden Koulutuskuntayhtymä Lappian Liikkuva opiskelu -koordinaattorina sekä työhyvinvoinnin opettajana.
– Nykytilan arviointi on hyvä pohja johdon kanssa käytyyn keskusteluun ja toimii myös hyvänä herättäjänä. Säännöllinen arviointi lisää yhteistä näkemystä Liikkuva opiskelu -toiminnasta ja osallistaa sekä henkilöstön että opiskelijat. Työkalu antaa toiminnan kehittämiselle suunnan, Tiitinen summaa.
Nykytilan arviointi -työkalu auttaa valitsemaan oikeat kehittämiskohteet. Käyttämällä työkalua esimerkiksi lukuvuosittain voi seurata toiminnan kehittymistä.
Nykytilan arviointi on jaettu neljään osa-alueeseen:
- Toiminnan organisointi
- Opetus
- Oppilaitos
- Yhteistyö
Näin se toimii
Työkalu on maksuton rekisteröityneille oppilaitoksille. Jos ette ole vielä rekisteröityneet, tehkää se täältä.
- Nykytilan arviointi suositellaan tehtäväksi ryhmä- tai tiimityönä.
- Voitte hyödyntää keskusteluissa pdf-lomaketta.
- Tallentakaa oppilaitoksenne vastaukset sähköiseen kyselylomakkeeseen.
- Sähköinen lomake toiselle asteelle (suomeksi ja ruotsiksi)
- Sähköinen lomake korkea-asteelle (suomeksi ja ruotsiksi)
- Saatte noin kuukauden kuluessa sähköpostitse visuaalisen yhteenvedon tuloksistanne.
- Yhteenvetoa voi hyödyntää korkea-asteella esimerkiksi YTHS-yhteistyössä.
- Lisätietoja ja apua: nykytila(a)jamk.fi
Toisen asteen tulokset visuaalisesta tietokannasta
Katso kooste oppilaitosten valtakunnallisista tuloksista visuaalisesta tietokannasta Virvelistä. Yksittäisen oppilaitoksen ja korkeakoulujen tuloksia ei julkaista Virvelissä.
Visuaalisesta tietokannasta voi selata nykytilan arvioinnin eri osa-alueiden tuloksia sekä tarkastella lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten tilannetta. Tietokannasta voi myös napata valmiita infograafeja viestintään.
Virveleitä on päivitetty lisäämällä niihin uusi välilehti, johon arvioinnin sisältö on tiivistetty neljään indeksiin. Indeksit kuvaavat Liikkuva opiskelu -toiminnan kokonaiskehitystä. Indeksien tuloksia voi tarkastella valtakunnallisesti ammatillisten oppilaitosten ja lukioiden osalta.
Uusimmat artikkelit
Erilaisten lasten ja nuorten huomioiminen kuntakoordinaattoritapaamisen teemana
Yli 170 lasten ja nuorten liikunnan kuntakoordinaattoria ympäri Suomea olivat viime viikolla koolla jakamassa kokemuksia liikunnallisen elämäntavan edistämisestä.
Opiskelupäivän aktivointi on henkilöstön mielestä tärkeää
Toisen asteen oppilaitosten henkilöstö kokee opiskelupäivän aktivoinnin sekä paikallaanolon määrän vähentämisen opetuksessa tarpeelliseksi. Kolme neljästä on huolissaan opiskelijoiden nykyisestä opiskelukyvystä ja myös opiskelijoiden tulevasta…
Verkostoitumisesta vahvuutta ja tukea toimintaan – Hae Liikkuva opiskelu -toimijaverkostoon!
Liikkuva opiskelu -toiminnalle tyypillistä on verkostomainen työtapa. Jo vuodesta 2020 Liikkuvassa opiskelussa on toiminut valtakunnallinen oppilaitostoimijoille suunnattu verkosto.